"Банкир – это центральная фигура. Он держит на своих плечах весь мир”. Г. Кэссон
Цели урока:
Задачи:показать взаимосвязь и необходимость сочетания в банковской деятельности знаний и экономики, и английского языка, и математики, и информационных технологий.
Оборудование урока:урок сопровождается демонстрационным показом слайдов на экране, используется программа "Microsoft EXCEL”.
Звучит стихотворение Роберта Бернса на английском и русском языках.
My heart’s in the Highlands, my heart is not here, My heart’s in the Highlands a-chasing the deer, A-chasing the wild deer and following the roe- My hearts in the Highlands, wherever I go! All hail to the Highlands, all hail to the North, The birthplace of valour, the country of worth! Wherever I wonder, wherever I rove, The hills of the Highlands for ever I love.
Учитель экономики: Сейчас прозвучали стихи великого шотландского поэта Роберта Бернса, который с неподдельной любовью писал о своей Родине, рассказывал о жизни простых людей, об их усердном труде. Его соотечественником и современником был другой великий шотландец – Адам Смит. Но, если Бернс воспевал труд своих земляков в красивой поэтической форме, то Смит создал трудовую теорию общества. Согласно которой общество мыслилось ему "гигантской мануфактурой, а разделение труда – всеобщей формулой сотрудничества людей в интересах богатства народов”.
Учитель английского языка беседуют с учащимися об Адаме Смите.
I think it is not surprising that we have begun our lesson with the famous poem of the well-known Scottish poet R. Burns, because the theme of our today’s lesson is closely connected with another famous Scottish – Adam Smith, who became world - known thanks to his contribution in economic science.
What do you know about him? Let’s listen to a little information about him and then be ready to do a task.
Fragment "Adam Smith”.
Adam Smith was a great scientist who made extraordinary contribution in economics.
He was born in 1723 in Kirkcaldy, a small fishing town near Edinburgh, Scotland. His father was a customs officer. He died before his son was born.
At the age of 28 Adam Smith became a Professor of Logics at the University of Glasgow. It was his first academic appointment. Some time later he became a tutor to a wealthy Scottish duke. Then he received a grant of 300 pounds a year. It was a very big sum, 10 times the average income at that time.
With the financial security of his grant, Smith devoted 10 years to writing his work which founded economic science. Its full title was An Inquiry into the Nature and Causes of the Wealth of Nations. It was published with great success in 1776.
Adam Smith made economics a science. This Scottish economist is often regarded as the founder of political economy too.
Complete the sentences:
Adam Smith was …
He was born …
A. Smith’s father was …
At the age of 28 …
Some time later he became …
He received …
This grant helped him …
His work was …
A. Smith made …
He is rightly considered …
В историю экономической мысли Смит навсегда вошел своей книгой "Исследование о природе и причинах богатства народов”, книгой, которая стоила ему девяти лет отшельничества и славы "отца экономической науки”. В этой книге Смит писал, что "если власти не мешают людям трудиться, создавать сбережения и вкладывать в… деятельность, то страна будет процветать”. В том-то и дело, как только у людей появились деньги, как средство обмена, возникло огромное желание их сберечь, приумножить, вложить в собственное дело. А это стало возможным и благодаря банкам. О роли и значении банковской системы в экономике, мы сегодня с вами и будем говорить. А начнем с истоков, с истории возникновения этих учреждений, с тех далеких времен, когда и сами банки назывались совсем иначе.
Но по ходу урока вы должны ответить на вопросы, выполнить конкретное задание:
На экране появляются вопросы с заданием на русском и английском языках:
1. Провести параллели, сравнить, какие функции банков древности сохранились до сих пор?
2. Какова роль и значение банковской системы в современной экономике?
В процессе всего урока учащиеся письменно выполняют данное задание.
Во время фронтального опроса учащиеся отвечают на следующие вопросы:
Что такое банковская система? Из каких блоков она состоит?
Что такое банк? Каково происхождение этого термина?
С каких функций начиналась деятельность банков?
презентация http://poznayko.at.ua/load/44-1-0-499
Разбираются схемы деятельности банковских учреждений Древнего Египта, Вавилона, Ассирии и Греции. (Слайды) В эпоху Средневековья подобная деятельность осуждалась; это считалось корыстью и стяжательством. Но уже с 16 века они вновь возрождаются. К 1700 году в деловом центре Лондона, в Сити обосновалась Аллея обмена, где суетились не только те, кто, уже имея деньги, желал увеличить их запас, но и те, кто не обладал ими и надеялся случайно заработать. Последних называли брокерами, что в переводе с английского означает "рвач”. Позже этот термин прочно войдет в биржевой лексикон, как посредник при совершении сделки. Спустя 50 лет Аллея сгорела, но дух ажиотажа возродился в Зданиях Биржи и Английского банка.
Современные методы банковского дела начали складываться именно в Англии в это время. Так что там есть чему поучиться.
Учитель английского языкаработает с учащимися над диалогом о видах банков Великобритании.
Text "The Bank of England”
I. Parts of the text are mixed. Read them in logical order.
a) So in 1694 a joint stock company to raise money for the Government and finance wars was incorporated. It later got to be known under the title "Bank of England”.
Although privately owned and financed, the bank of England developed essentially as a government bank, raising money to finance the needs of the British Government, managing its national debt, printing banknotes and minting coins.
b) To understand the role and importance of the Bank better we should learn first how it emerged.
During the seventeenth century banking in England was in the hands of goldsmiths who held deposits, made loans to the merchants and the Crown. But even the wealthiest goldsmiths could not carry on a deposit and lending business on the scale the Government required.
c) There is a funny nickname of the bank. Old Lady. Nobody knows where it comes from. Different explanations are given. Many of the British associate this nickname with an old cartoon. This cartoon shows the Prime Minister asking an old lady sitting on the money-chest marked "Bank of England” for gold coins.
d) In 1946 the Bank was nationalized and it operates today as the UK’s central bank executing monetary policy on behalf of the Government and supervising the markets in one of the worlds largest and the most sophisticated centres.
Besides the Bank has always been a repository of gold…
II. Translate the sentences into Russian:
1. During the seventeenth century banking in England was in the hands of goldsmiths who held deposits, made loans to the merchants and the Crown.
2. In 1694 a joint stock company to raise money for the Government and finance wars was incorporated.
3. This bank is privately owned and financed.
4. It raises money to finance the needs of the British Government.
5. It manages its national debts.
6. It prints banknotes and mints coins.
7. In 1946 the Bank was nationalized.
8. It operates today as the UK’s central bank.
9. It executes monetary policy on behalf of the Government.
10. It supervises the markets in London.
11. Besides it has always been a repository of gold.
Role play
Not long ago some Russian businessmen and senior bankers went to England for training the Business Skills Courses. They took part in the session devoted to the UK Banking Sector.
Let’s listen to their conversation:
Mr. Hill:Ladies and gentlemen! My name is David Hill. I’m Doctor of Economics. In the recent past I worked for a bank. Now I specialize in business management. I’m closely cooperating with Russia.
I’m working for International Management Ltd. The company provides financial consulting and business development.
Mrs. Pukhova:My name is Olga Pukhova. I’m financial manager of a department in a commercial bank in Moscow. And I’m especially interested in topics relating to financial foreign transactions for small business.
But first we would like to get some information about the UK banking sector. What does it consist of?
Mr. Hill:Well. There are different types of banks in England. They are: Retail Banks, Discount Houses, British Merchant Banks and Other British Banks.
V. Miroshnikov:What foreign banks are located in the UK?
Mr. Brown:there are some foreign banks, of course. They are: American banks, Japanese banks and оverseas banks. They comprise the branches and subsidiaries of US and Japanese banks.
Mrs. Avdeeva:How many Discount Houses are there in Britain?
Mr. Hill:There are 8 Discount Houses in Britain. They are mostly engaged in discounting bills of exchange for the corporate sector.
Mrs. Pukhova:Are there many retail banks in your country? How do they work?
Mr. Brown:Retail banks render numerous services for private customers and have extensive branch networks in the UK. They participate directly in the UK clearing system.
Mrs. Avdeeva:And which banks are wholesale banks?
Mr. Brown:These are British Merchant Banks. They handle big money for private and corporate customers. They are engaged in mergers, take-overs and acquisitions.
Mr. Hill:In addition there are 92 Building Societies. In the past they mostly extended mortgage loans, but nowadays they also widely practice taking in deposits and practically operate as banks.
Mr. Miroshnikov:Mr. Hill, let me thank you for the nice reception and for a good beginning of the Programme. The session was success and we have learnt a lot of usefull things.
Учитель (экономики):
Продолжается беседа с учащимися о современных видах банков и их функциях. Какие виды банков вам известны? Какие функции осуществляет Центральный Банк РФ?
Почему его называют "банк банков” и " банком правительства”?
Как называются банки второго уровня? Какие функции они выполняют?
Учитель информатики: (слайд)
Во время ответов на вопросы о кредитовании учителем информатики предлагается задача, решение которой выносится на доску и на компьютеры.
Суммарные резервы коммерческого банка составляют 220 миллионов рублей. Депозиты равны 950 млн. рублей. Обязательная норма резервирования депозитов составляет 20 %. Как может измениться предложение денег, если банк решит использовать все свои избыточные резервы для выдачи ссуды?
Решение: решение производится в программе Microsoft EXEL с использованием формул и функций.
Один из учеников подготовил сообщение о создании и становлении регионального банка, а учащиеся должны определить к какому виду банка его можно отнести. (Приложение)
Учащиеся отвечают на вопросы задания, вынесенные в начале урока, и приходят к выводу:
Задание 1.Банки выполняют следующие функции:
Хранение любых видов ценностей.
Посредничество в денежных расчетных операциях
Кредитование
Выпуск банковских денег и их обслуживание
Обмен иностранной валюты
Сдача в аренду сейфов
Консультация и посредничество во имя интересов клиентов
Долевое финансирование проектов.
Задание 2.
Банковская система похожа на кровеносную систему человеческого организма и так же как кровь разносит ко всем органам питательные вещества и кислород, так же и банки совершают обмен встречными денежными потоками между субъектами экономики; осуществляя непрерывное денежное обращение в хозяйственном организме. (Слайд) |