We often hear a saying "Don't invent a bicycle" about something simple and known for a long time. Really, the bicycle is old enough — more than a hundred years of age. Its first prototype appeared in 1791 in France. In 1800 a Russian peasant Artamonov made an iron bicycle and travelled on it f] m Nizhni Tagil to Moscow. First bicycles looked odd: a large (about 1.5 m high) front wheel with a cranked axle. The back wheel was usually smaller. Bicycles were made of iron and riding them was not comfortable because of shaking. They were even called "boneshakers". In 1868 rubber tyres were invented, first solid, then pneumatic. New types of bicycles appeared every year but only in 1885 people saw a model which looked like modern cycles. It had two almost equal wheels and a chain drive to the rear wheel. The frame of the cycle was diamond-shaped. This shape survived and became basic. The new machine looked more elegant than the old "spiders" which were soon abandoned. As time went by, new bicycles were invented — for two, three and even fifteen riders! The first bicycle race was held in 1868 in Paris. But the sport became popular only several decades later because bicycles were expensive and only rich people could afford them. By the end of the 19th century many factories produced thousands of bicycles which became cheap, so many people could practise cycling and take part in various competitions. Cycling competitions are generally divided into road and track events. Both kinds are in the Olympic programme. Olympic road events include individual and team races. Individual races' distances are different usually up to 200 kilometres. The winner is the first cyclist who passes over the finish line with his front wheel. In the team road event the teams start the contest with 2 4 minutes interval, and that team wins whose members get the best sum ot timings. Track events take place on special cycling tracks which look like elongated stadiums with a sloping runway made of concrete, wood or plastics. Track events are very spectacular. The Olympic programme includes 1 km sprint races, 1 km heat or time trial, individual pursuit and team pursuit over 4 km. Modern sport bicycles are very light but firm machines made of special metals. Cyclists wear jersey shirts with pockets on the back, tight knee-long woolen shorts, perforated shoes, a cap or a leather crash helmet and mitts on their hands.
Questions:
1. How old is a bicycle?
2. Who invented the first all-metal bicycle?
3. How did the first bicycles look like?
4. When were pneumatic tyres invented?
5. Where and when were the first bicycle races held?
6. When did cycling become a mass sport?
7. What events are included in cycling competitions?
8. Can you describe a cycling track?
Vocabulary:
tyre - шина
rubber - резина
concrete - цемент
pursuit - преследование
perforated - перфорированный, с отверстиями
crash helmet - шлем безопасности
Велоспорт
Мы часто слышим поговорку: "Не изобретайте велосипед", когда говорят о чем-то простом и давно известном. Действительно, велосипеду - более ста лет. Его первый прототип появился в 1791 г. во Франции. В 1800 г. русский крестьянин Артамонов сделал металлический велосипед и путешествовал на нем из Нижнего Тагила в Москву. Первые велосипеды выглядели странно: большое (около 1,5 м высоты) переднее колесо имело изогнутую ось. Заднее колесо было, как правило, меньше. Велосипеды делали из железа, и ездить на них было неудобно из-за тряски. Их даже называли "встряска костей". В 1868 г. были изобретены резиновые шины - вначале твердые, затем пневматические. Каждый год появлялись новые виды велосипедов, но только в 1885 г. люди увидели модель, похожую на современные велосипеды. Она имела два колеса одинакового размера и цепной привод к заднему колесу. Рама имела форму алмаза. Эта форма стала основной. Новая машина выглядела намного элегантнее, чем старые "пауки", которые вскоре были заброшены. Время шло, и были изобретены новые велосипеды - для Двух, трех и даже 15 ездоков! Первые соревнования на велосипедах были проведены в Париже в 1868 г. Но этот спорт стал популярен только через несколько десятков лет, т. к. велосипеды были дорогими, только состоятельные люди могли позволить себе купить велосипед. К концу XIX века заводы производили тысячи велосипедов, которые стали дешевыми. Так что многие люди могли кататься на них и принимать участие в разных с оревнованиях. Соревнования по велоспорту обычно делятся на дорожные и трековые. Оба вида включены в олимпийскую программу. Олимпийские дорожные соревнования включают индивидуальные и командные гонки. Индивидуальные гоночные дистанции обычно доходят до 200 км. Победителем считается первый велосипедист, который пересекает финишную линию передним колесом. В командных соревнованиях команды стартуют с 2-4-минутным интервалом, и побеждает та команда, члены которой получают лучшую сумму времени. Трековые соревнования проходят на специальных велотреках, которые похожи на продолговатые стадионы с наклонным полотном, сделанным из бетона, дерева или пластика. Олимпийская программа включает однокилометровый спринт, однокилометровый гит (состязание на время), индивидуальное преследование и командные гонки на 4 км. Современные спортивные велосипеды - очень легкие, но прочные машины, сделанные из специальных металлов. Велосипедисты надевают трикотажные футболки с карманами на спине, узкие шерстяные шорты до колен, туфли с отверстиями, кепки или кожаные шлемы безопасности и перчатки на руки.
|