My School (1)
As you become
older you realize that there are several essential things and
places you always long to come back to. They are your
birthplace, your home and the school you went to.
My school was a
three-storeyed building situated in one of the residential
districts of our city (town, settlement). All the children from
the neighbourhood went there because it was a walking distance
from their homes. There was a sports ground behind the
school-building and a green lawn with flower-beds in front of
it.
The school was
built a few years ago. That's why its classrooms were light and
spacious. There were three large windows in each classroom with
flower pots on the windowsills. It was pupils' (especially
girls') responsibility to water the flowers. And they did it
with utmost care. There were maps and portraits, tables and
charts on the walls of the classrooms.
Our classroom was
on the second floor. Its windows faced the school-yard. Our form
was the only one at school who had a form-master, but not a
form-mistress. He appeared to be a very kind and knowledgeable
teacher who spared no time to take us to different places of
interest and exhibitions. He taught us Russian and Russian
literature.
We respected him
very much. Our lessons began at eight o'clock in the morning and
lasted till one thirty in the afternoon. We had six lessons a
day. Every pupil had a day-book where the teachers wrote down
the mark each pupil had earned for his answers. The teacher also
wrote down the mark in the class register. When the teacher
asked a question, the pupils who could answer it raised their
hands, and the teacher called out one of them to answer the
question.
The pupils were
often called to the blackboard to do some exercises or to write
some sentences. When they made mistakes, other pupils .were
called out to correct those mistakes or the teacher corrected
them herself. After every lesson the teachers gave us some home
assignments both written and oral. At the next lesson the
teachers checked them up.
The teachers
often took our exercise-books home to check them up. If there
were any mistakes they corrected them and gave us marks. At the
end of each quarter we got our report cards which our parents
signed. At the end of the study year we were promoted, to the
next form.
Моя школа (1)
Когда человек взрослеет, он
понимает, что есть некоторые необходимые вещи и места, к которым
всегда хочется возвращаться. Это такие вещи как родина, родной
дом и школа, в которую ты ходил.
Моя школа — трехэтажное здание,
расположенное в жилых кварталах нашего города. Туда ходили все
дети, живущие по соседству, потому что туда можно дойти пешком.
За зданием школы была спортплощадка. Перед школой была зеленая
лужайка с клумбами.
Школу построили несколько лет назад,
поэтому классные комнаты были светлыми и просторными. В каждой
классной комнате было три окна, а на подоконниках стояли цветы в
горшках. Ученики (в основном девочки) отвечали за поливку цветов
и делали это с особой любовью. На стенах класса висели карты,
портреты, таблицы и схемы.
Наш класс был на втором этаже, окна
выходили на школьный двор. В одном только нашем классе был
классный руководитель, а не классная руководительница. Он
оказался очень добрым и знающим учителем, который не жалел
времени, чтобы водить нас в интересные места и на выставки. Он
учил нас русскому языку и русской литературе.
Мы его очень уважали. Наши уроки
начинались в восемь часов утра и длились до половины второго. У
нас было по шесть уроков в день. У каждого ученика был дневник,
куда учителя ставили оценки за ответы. Учитель также выставлял
оценки в классный журнал. Когда учитель задавал вопрос, ученики,
которые могли на него ответить,
поднимали руки, и учитель вызывал одного из них отвечать на
вопрос.
Учеников часто вызывали к доске
выполнять упражнения или писать предложения. Когда они делали
ошибки, то вызывали других учеников, чтобы их исправить, или
учитель сам исправлял ошибки. В конце каждого занятия нам
задавали домашние задания, как письменные, так и устные. На
следующем уроке учителя их проверяли.
Они часто собирали наши тетради,
чтобы проверить их дома. Если были ошибки, они исправляли их и
ставили оценки. В конце каждой четверти мы получали табеля,
которые подписывали наши родители. В конце учебного года нас
переводили в следующий класс.
Questions:
1. What do you
realize as you become older?
2. At which school did you study?
3. Where was your school situated?
4. Why did all the children from the neighborhood go to your
school?
5. What was there behind the school-building and in front of it?
6. When was the school built?
7. Were the classrooms light and spacious?
8. What was there on the walls of the classrooms?
9. On which floor was your classroom situated?
10. What kind of a man was your form-master?
11. What subject did he teach?
12. When did your lessons begin?
13. How many lessons had you a day?
14. What did the teachers write down in the day-books of every
pupil?
15. What for were the pupils often called to the blackboard?
16. What happened if the pupils made mistakes?
17. What did the teachers give you after every lesson?
18. What for did the teachers often take your exercise-books
home?
19. What did you get at the end of each quarter?
20. Where were you promoted at the end of the study year?
Vocabulary:
to long to do — страстно желать
birthplace — место рождения
residential districts — жилой квартал
to be a walking distance from — можно дойти пешком
a flower-bed — клумба
spacious — просторный
a window-sill — подоконник
he appeared to be — он оказался
to earn a mark for the answer — получить (заработать) оценку за
ответ
to call to the blackboard — вызвать к доске
written and oral assignments — письменные и устные задания
to be promoted to the next form — быть переведенным в следующий
класс
My School (2)
My school is a
three-storeyed building. It is quite big with sport ground
behind it, inside swimming pool.
On the ground
floor there are the classrooms for the primary-school pupils,
workshops, library. There are all kinds of tools and machines in
the workshops. The boys of our school have a woodwork room too.
There is a room
for manual works for girls. Teachers teach them how to cook, sew
and design clothes. Our school library is nice and clean. Two
librarians help pupils to find books they need. There are many
bookcases and bookshelves with a lot of books there.
If you enter the
school and turn right you see a big light dining-room. It is
always busy and noisy, but it is clean. Here pupils and their
teachers have their lunch. There are blue curtains on the
windows and beautiful pictures on the walls.
There is a
gymnasium on the ground floor as well. Our physical training
lessons are held there. Pupils like to go there even after the
lessons, because it has a lot of sport equipment. Our school has
many classrooms. The classrooms are light and spacious. There
are three large windows in each classroom with flower pots on
the window sills.
Each room has
teacher's table, pupils desks, blackboard, tables and charts on
the wall, maps and portraits. There are special classrooms for
Chemistry, Physics, Biology, History, Geography, English, and
Russian. On the third floor there is a big nice assemble hall. A
lot of meetings, concerts, festivals are held there.
Our classroom is
on the second floor. Its windows face the school-yard. Our
form-mistress is a teacher of Russian language and literature.
We respect her very much, she is a kind and knowledgeable
teacher. She teaches us Russian and is so fond of her subject,
that each of us can not help liking too.
When I think
about my school I don't remember its walls and desks; it is my
teachers and school-mates who will be always with me. I am so
thankful to our teachers for what they have done for us.
Моя школа (2)
Моя школа — это трехэтажное здание.
Оно достаточно большое, позади него — спортивная площадка, а
внутри есть бассейн.
На первом этаже расположены классы,
комнаты учеников начальной школы, мастерские и библиотека. В
мастерской стоят станки и различные инструменты. У мальчиков
нашей школы есть также кабинет, где можно работать по дереву.
Есть также кабинет по ручному труду
для девочек. Там они обучаются искусству готовить, шить и
моделировать одежду. Наша школьная библиотека очень хорошая и
чистая. Два библиотекаря помогают ученикам найти нужные книги. В
библиотеке есть много книжных шкафов и полочек с книгами.
Если вы зайдете в школу и повернете
направо, вы увидите большую светлую столовую. Там всегда шумно и
многолюдно, но чисто. Здесь ученики и учителя обедают. На окнах
в столовой висят голубые шторы, а на стенах красивые картины.
Также на первом этаже расположен
спортзал. Наши уроки физкультуры проходят там. Ученикам нравится
приходить сюда даже после уроков, потому что там много
спортивного инвентаря. В нашей школе много классных комнат. Они
светлые и просторные. В каждой есть три окна с цветочными
горшками на подоконниках.
В каждой комнате есть учительский
стол, парты, доска, таблицы, портреты, карты на стенах. В нашей
школе есть кабинеты химии, физики, биологии, истории, географии,
английского, русского языков. На третьем этаже расположен
большой, красивый актовый зал. Там проводятся многочисленные
собрания, концерты, праздники.
Наша классная комната расположена на
втором этаже, окнами во двор. Наша классная руководительница —
учительница русского языка и литературы. Мы ее очень уважаем,
она очень добрая и знающая свой предмет учительница. Она
преподает нам русский язык, и ей так нравится ее предмет, что и
нам невозможно не любить его.
Когда я думаю о своей школе, я не
вспоминаю о ее партах и стенах; я вспоминаю о моих учителях и
одноклассниках, которые всегда будут со мной. Я очень благодарна
нашим учителям за все, что они сделали для нас.
Questions:
1. Where is your
school situated?
2. What kind of a person is your form-mistress?
3. Is your school rather big?
4. How many floors are there?
5. Is there a library?
6. What do the classrooms look like?
7. Do you like your school?
Vocabulary:
sporl ground — спортивная площадка
behind — позади
primary-school pupils — учащиеся начальной школы
workshop — мастерская
tool — инструмент
manual — ручной
to sew — шить
to turn — поворачивать
noisy — шумный
curtain — шторы
gymnasium — спортивный зал
equipment — инвентарь
spacious — просторный
window sill — подоконник
to face — выходить
chart — карта
table — таблица
My School (3)
I am going to
tell you about my school. I have
finished school number 129. My school is new and modern and it
is very cosy and all the pupils like it very much, it is really
home for everyone, not only who studies there but for all the
stuff.
It has four
floors. The classrooms are light and high. There are classrooms
for practically all the subjects — two rooms for English
classes, History room, Physics, Mathematics, Chemistry,
Geography, Literature rooms, etc.
There is a
computer class in our school, where pupils study computing, one
of the most important subjects nowadays. There is a school hall
in our school, too/It is situated on the ground floor.
Meetings,
conferences, concerts and all the celebrations take place there
or in our assembly hall, which is situated on the first floor.
Our school has
two gymnasiums and a sports-ground,
football field and two basketball fields. Many pupils are fond
of sports and they have a good opportunity to go in for
different sports there. Also there is
a swimming bath in our school. It is not too big.
I am very
thankful to my school and all teaching stuff. When I was only
seven years old, I entered school to get some knowledge and now
I know many things due to my teachers. I have already got
secondary education. The teachers in my school are very kind and
clever; they give all their knowledge and all their love to the
pupils.
There is a good
tradition in our school. Every year the school leavers come here
to meet their teachers and classmates. Such meetings are very
touching and interesting. They take place every first Saturday
of February.
I'll never forget
my school, my teachers and my classmates. To my thinking, it is
my childhood and it is the happiest period in life. My first
friends, my first love and my first achievements and
disappointments are all connected with my school life.
Моя школа (3)
Я собираюсь рассказать вам о моей
школе. Я закончил школу номер 129. Моя школа является новой и
современной, и она очень уютная и все ученики ее очень любят —
это действительно дом для каждого, не только, для тех кто там
учится, но и для тех, кто там работает.
Школа имеет четыре этажа. Классные
комнаты — светлые и высокие. В школе есть классные комнаты
фактически для всех предметов — две комнаты для занятий
английским языком, комнаты для занятий историей, физикой,
математикой, химией, географией, литературой и т. д.
В нашей школе есть и компьютерный
класс, где ученики учатся работать на компьютере, это один из
самых важных предметов в настоящее время. В нашей школе также
есть школьный холл. Он расположен на первом этаже.
Встречи, конференции, концерты и все
празднования проходят там или в нашем актовом зале, который
расположен на втором этаже.
В нашей школе есть два спортивных
зала и спортивная площадка, футбольное поле, две баскетбольные
площадки. Многие ученики любят спорт, и они имеют хорошую
возможность заняться там различными видами спортивных
состязаний. Также в школе есть плавательный бассейн. Он не
слишком большой.
Я очень благодарен моей школе и
всему персоналу. Когда мне было только семь лет, я пошел в
школу, чтобы получить знания, и теперь я знаю много всего
благодаря моим преподавателям. Я уже получил среднее
образование. Преподаватели в моей школе очень любезны и умны;
они отдают ученикам все свои знания и всю свою любовь.
В нашей школе есть хорошая традиция.
Каждый год выпускники школы приходят сюда, чтобы встретиться со
своими преподавателями и одноклассниками. Такие встречи очень
трогательны и интересны. Они проходят каждую первую субботу
февраля.
Я никогда не забуду мою школу, моих
преподавателей и моих одноклассников. По моему мнению, мое
детство — это самый счастливый период в моей жизни. Мои первые
друзья, моя первая любовь и мои первые достижения и
разочарования — все связано с моей школьной жизнью.
Questions:
1. How does the
pupil's school look like?
2. What classrooms are there?
3. Where is the school hall situated?
4. Where do all the celebrations take place?
5. Where can pupils go in for different sports?
6. What good tradition does the school have?
Vocabulary:
cosy — уютный
nowadays — в наши дни
celebration — празднование
assembly hall — актовый зал
to have (past had, p.p. had) a good opportunity — иметь хорошую
возмовкность
to go (past went, p.p. gone) in for — заниматься чем-либо
swimming bath — плавательный бассейн (крытый)
to be fond of — любить что-л.
thankful — благодарный
stuff —разг. Преподавательский персонал (коллектив)
due to — благодаря
school leaver — выпускник
touching — трогательный
classmate — одноклассник
to my thinking — по моему мнению
achievement —- достижение
disappointment — разочарование
to be connected with — быть связанным с
My School (4)
Our school is a
fine four-storeyed building. There are many classrooms and
specialized rooms for studying different subjects in it.
The pupils study
Mathematics, Physics, Chemistry, Russian, English, History,
Geography and Biology in specialized rooms.
Chemistry,
Physics and Biology are taught in well-equipped science rooms.
There is equipment for laboratory experiments there. At the
lessons we often carry out different experiments.
Mathematics is
taught in the science rooms on the third floor. There is a
special room equipped with computers.
There is the
Assembly Hall on the first floor of our school. We usually
gather there to mark holidays.
On the first
floor there is a gym. We like our gym, and we like to spend
breaks there. During the breaks we usually played there
basketball or volley-ball.
The dining-room
and the canteen are on the ground floor. On the ground floor
there is a workshop too. There we are taught to use tools and
machines.
Моя школа (4)
Наша школа — красивое четырехэтажное
здание. В ней много классов и специализированных кабинетов для
изучения разных предметов.
Школьники изучают математику,
физику, химию, русский язык, английский язык, историю, географию
и биологию в специализированных кабинетах.
Химия, физика и биология преподаются
в хорошо оборудованных лабораториях. Там есть приборы для
проведения лабораторных экспериментов. На уроках мы часто
проводим разные опыты.
Математика преподается в кабинетах
на третьем этаже. Также есть и компьютерный класс.
На втором этаже нашей школы актовый
зал. Мы обычно собираемся там, чтобы отмечать праздники.
На втором этаже еще есть и
спортивный зал. Нам нравится наш зал, мы проводим там перемены.
На переменках мы обычно играем в баскетбол или волейбол.
Столовая и буфет — на первом этаже.
На первом этаже также есть мастерская. Там нас учат пользоваться
инструментами и станками.
My School (5)
Our school is a
fine four-storeyed building in the center of Moscow. The
school-building is not very large, but there are many classrooms
and specialized rooms for studying different subjects.
The pupils study
Mathematics, Physics, Chemistry, Russian, English, History,
Geography and Biology in specialized rooms.
Chemistry Physics
and Biology are taught in well-equipped science rooms. Schemes
and tables are on the walls, there is equipment for laboratory
experiments in the labs. At the lessons we often carry out
different experiments and make observations.
Mathematics is
taught in the science rooms on the third floor. There is a
special room equipped with computers.
There are many
specialized rooms for studying English in our school. CD-players
and DVD-players are widely used at our lessons.
There is the
Assembly Hall on the second floor of our school. The Assembly
Hall is rather large and light. We usually gather there to
celebrate holidays. Before the holidays we decorate the Assembly
Hall with colourful newspaper, pictures, slogans, balloons and
flowers.
On the first
floor there is a gym. We like our gym, and we like to spend
there the breaks as well as lessons. During the breaks we
usually played there basketball or volley-ball. And our
classmates and our teachers are out fans.
The dining-room
and the canteen are on the ground floor. This is a large hall,
clean and light, with white curtains on the windows, pictures on
the walls and flowers on the window-silk.
On the ground
floor there is a workshop too. There we are taught to use tools
and machines.
Моя школа (5)
Наша школа — красивое четырехэтажное
здание в центре Москвы. Здание школы не очень большое, но в нем
много классов и специализированных кабинетов для изучения разных
предметов.
Школьники изучают математику,
физику, химию, русский язык, английский язык, историю, географию
и биологию в специализированных кабинетах.
Химия, физика и биология преподаются
в хорошо оборудованных лабораториях. На стенах — схемы и стенды,
есть оборудование для проведения опытов. На уроках мы часто
делаем разные опыты и наблюдения.
Математика преподается в классах на
третьем этаже. Также есть и компьютерный класс.
В нашей школе много
специализированных кабинетов для изучения английского языка.
CD-плееры и DVD-плееры широко используются на наших уроках.
На втором этаже нашей школы есть
актовый зал. Актовый зал большой и светлый. Мы обычно собираемся
там, чтобы отмечать праздники. Перед праздниками мы украшаем
актовый зал красочными стенгазетами, картинами, лозунгами,
воздушными шарами и цветами.
На первом этаже спортивный зал. Нам
нравится наш зал, мы с удовольствием проводим там и перемены, и
уроки. На переменках мы обычно играем в баскетбол или волейбол.
Одноклассники и учителя — наши болельщики.
Столовая и буфет находятся на первом
этаже. Это большой зал, чистый и светлый, с белыми занавесками
на окнах, картинами на стенах и цветами на подоконниках.
На первом этаже также есть
мастерская. Там нас учат пользоваться некоторыми инструментами и
станками.
My School (6)
One of the most
important periods of our life is the period of studying at
school. It's actually the whole epoch for schoolchildren: they
get major knowledge about outside world, obtain certain skills
and get the experience of living in the society. It's here, at
school we learn how to behave and to cope with difficulties.
We begin our
school study at the age of 6 and at the age of 17 we finish it.
When at school we have our lessons 5 days a week. The classes
start at 8:30 a.m. (as I live not far from my school, so I have
no excuse to be late for classes) and at 3 p. m. the lessons are
over.
My school has got
three floors. On the first floor there is a cloak-room, a dining
room and a library. The library is well stocked with books from
the reading list of recommended books for pupils. Opposite the
library, there is a school canteen where pupils can eat
during the breaks.
Our classrooms
are on the second and the third floors. Most of the classrooms
are very much alike. They are all light, airy, with flowers on
the window sills, with portraits of outstanding people on the
walls and with charts and maps near the blackboard.
Nevertheless,
there are many specialized rooms for studying different
subjects. Chemistry, Physics and Biology are taught in
well-equipped science rooms. There are also schemes and tables
on the walls. A special room for computer studying is equipped
with computers. There are specialized linguistic laboratories
for studying foreign languages. Besides, pupils have lessons in
workshops, having practice in various crafts.
We have our
classes of physical training in either our gymnasium or on the
sport ground, situated behind the school building. On the first
floor, there is an assembly hall where parties meetings are
held.
As we become
older, we realize that there are some essential things and
places you always long to come back to. They are certainly your
birthplace, your home and the school you went to. We shall
always be indebted to our teachers for the rest of our lives.
Hard as it is,
the school life is very interesting. Most of the lessons are
instructive, and I must confess that school years are
unforgettable.
Моя школа (6)
Один из самых важных периодов нашей
жизни — период учебы в школе. Это фактически целая эпоха для
школьников: они получают основные знания об окружающем мире,
определенные навыки и опыт поведения в обществе. Это здесь, в
школе, мы учимся как себя вести и преодолевать трудности.
Мы начинаем свое школьное обучение в
возрасте 6 лет, и в 17 лет мы заканчиваем его. Во время учебного
процесса мы учимся 5 дней в неделю. Занятия начинаются в 8:30
утра (поскольку я живу недалеко от своей школы, у меня нет
повода опаздывать на уроки), и в 3 часа дня уроки заканчиваются.
В нашей школе три этажа. На первом
этаже находятся раздевалка, столовая и библиотека. В библиотеке
есть все книги из списка, рекомендуемого ученикам для чтения.
Напротив библиотеки — школьная столовая, где ученики могут
покушать на переменах.
Наши классы находятся на втором и
третьем этажах. Большинство классов очень похожи. Они все
светлые, в них много воздуха, на подоконниках стоят цветы, на
стенах висят портреты выдающихся людей, а около доски —
диаграммы и карты.
Кроме того, есть много
специализированных классов для изучения различных предметов.
Химия, физика и биология преподаются в хорошо оборудованных
кабинетах. На стенах также висят схемы и таблицы. Специальный
компьютерный класс оборудован компьютерами. Для изучения
иностранных языков есть специализированные лингафонные кабинеты.
Кроме того, ученики занимаются в мастерских, где они могут
попрактиковаться в различных ремеслах.
Занятия физкультуры проходят и в
самом гимнастическом зале, и на спортивной площадке,
расположенной за зданием школы. На первом этаже есть актовый
зал, где проводятся концерты.
Когда мы становимся старше, мы
понимаем, что есть такие особенные вещи и места, в которые мы
всегда возвращаемся. В их числе, конечно, наше, место рождения,
дом и школа, в которую мы ходили. Мы будем благодарны нашим
учителям всю оставшуюся жизнь.
Трудная сама по себе, школьная жизнь
очень интересна. Большинство уроков поучительны, и я должен
признаться, что школьные годы незабываемы.
|