Цели: совершенствование
навыков говорения по теме «Семья»; закрепление грамматических и фонетических
навыков; развитие навыков аудирования.
Оборудование; картинки
членов семьи; рисунки и фотографии учеников с изображениями членов семьи;
задание на карточках (слова в транскрипции); воздушные шары для украшения
класса,
Ход мероприятия
— Hello, boys and girls! (Hello!)
- How are you today? (I am fine, thanks. And how are you?)
— I am fine, thanks. I want to know how the
members of your family are.
Учитель приветствует детей и задает вопросы отдельным
ученикам, исполняя песенку.
-
How is your
mother? (She is fine, thanks.)
- How is your father? (He is fine, thanks.)
— How is your sister? (She is fine, thanks.)
- How is your brother? (He is fine, thanks.)
Задание 1
Учитель сообщает цель занятия и предлагает командам
поприветствовать друг друга.
- Let's start. The first task is greeting.
Первая команда:
— We
are "Friends". A friend in need is a friend indeed.
Вторая команда:
- We are "Clever Boys and
Girls". We are happy, we are fine, we are merry, we are nice.
Задание 2
- The next task for you is to ask and answer the
questions about the members of our families. Who is ready to
begin?
Команды по очереди задают вопросы соперникам по теме «Моя
семья*. За каждый правильно составленный вопрос и ответ команда получает по
одному баллу. Учитель обращает внимание детей на то, что в данной работе должны
принять участие все члены команды.
Примерные вопросы:
1.Have you got a sister?
2.What is her name?
3.How many brothers have you got?
4.Where is your father from?
5.How old is your sister?
6.Does your sister like to play with toys?
7.Do your brothers like to ride a horse?
8.Where does your mother like to go?
Задание 3
— Now I want you to look at the cards. They
are on your tables. You can see the transcription of some words there. You
must read them correctly
one by one.
Учитель объясняет ученикам следующее задание: команды
получают карточку со списком слов в транскрипции. Члены команды по очереди
читают и переводят слова по теме «Моя семья». Командам может быть предложены
как одинаковые, так и разные слова на карточках.
Примерные слова на карточке:
[haev], ['тлрэ],
[a:nt], [лдк1], ['sista],
['Ьглрэ], Цк], [neimj, [pleib [laik], [|av].
Задание 4
— Listen to me carefully. I shall '°ead a story about
the boy. Try to understand it and get ready to answer my questions.
Команды прослушивают рассказ учителя и отвечают на вопросы по
содержанию текста.
Рассказ
может быть записан на пленке или зачитывается учителем 1-2 раза.
Примерный рассказ:
Hello! My name is Jack. I am
seven. I am from Great Britain, from London. I have a family: a mother, a
father, a sister and two brothers. I have a grandfather, I have no grandmother.
My sister is four. Her name is
Nelly. She likes to play with her dolls. Nelly likes to go to the park. My
brothers like to ride bikes. We like to go to the zoo with our grandfather.
I like my family. We are good
friends.
Примерные вопросы:
1.Where is Jack from?
2.How old is the boy?
3.Has he got a sister?
4.How old is she?
5.What is her name?
6.What does Nelly like to do?
7.What toys does she like to play?
8.How many brothers has Jack got?
9.Do his brothers like to play with dolls?
10. What do Jack and his brothers like to do?
Задание 5
- It is interesting to know about your families. Are you
ready to describe them? If you brought some pictures or photos, put them on the
blackboard.
По 2 человека из каждой команды представляют свои рассказы по
теме «Моя семья». Во время рассказа ученики демонстрируют свои рисунки и
фотографии.
Примерный рассказ:
Hello! My name is Kate. I am
from Russia. I am eight. I have a large family. I have a mother, a father, a
sister and a grandmother. I have no brother. I have no grandfather.
My sister is ten years old.
Her name is Ann. She likes to go to the playground. She likes to play with a
ball.
I like to play with my dolls.
I have many dolls at home. I have big dolls and little dolls. I like to go to
the park. I don't like to go to the playground.
I love my family and they love me
too.
Задание 6
- Do you know any poems and songs about your relatives?
Are you ready to sing songs? Who will read
the poem?
Ученики исполняют разученные стихи и песни по теме «Моя
семья».
Учитель подводит итоги, и команды посчитывают баллы. Затем
учащиеся рассказывают стихотворение для прощания хором.
— Thank you for your work. You
were active today.
- Good-bye. |