Урок «Как приготовить сэндвич» в 6-м классе является третьим в серии уроков
по теме «Типичная английская еда». Урок является презентацией новых знаний,
поэтому включает в себя 3 основных этапа: предъявление нового материала, его
отработка и применение новых знаний.
Урок спланирован по учебнику М.З. Биболетовой, соответствует программе.
- Учебная цель: описание действий, связанных с приготовлением
сэндвича.
- Воспитательная цель: воспитание уважения к традициям другой
страны.
- Развивающая цель: развитие познавательных интересов;
развитие рефлексивного мышления.
- Гуманитарная цель: формирование критического взгляда на
собственное питание; осознание значимости правильного питания; формирование
эстетического вкуса.
Подходы, представленные на уроке:
- Коммуникативный
- Компетентностный
Компетентностный подход направлен на развитие учебной,
социально-личностной, организаторской, коммуникативной компетенций и компетенции
сотрудничества: самостоятельное решение учебных проблем, умение работать в
команде, культура отношений в процессе работы.
Коммуникативный подход обеспечивает
- деятельность по решению учебной проблемы;
- наличие заданий, имеющих отношение к коммуникативным потребностям в реальной
жизни;
- возможность использования языкового материала в различных ситуациях;
- интеграцию четырёх навыков: чтения, говорения, аудирования и письма;
- контроль по использованию умений и навыков;
- творческий характер заданий.
Современные образовательные технологии, используемые на уроке и при
подготовке к уроку:
- ИКТ
- Гуманитарный урок
- Технология сотрудничества: обучение в команде
- Диалог культур
Lesson Plan
Time |
Teacher instructions |
Patterns of interaction |
Comments |
1
min |
Warm up. I drink it every morning. It’s my
favourite drink. It’s the national British drink. The British say about
it: If you are cold, it will warm you, If you are heated, it will cool
you. What is it? |
Lock-step |
Slide1 |
5 min |
The British have sweet tooth and they eat a lot of sweet things
with tea. If you do a crossword, you will know one more thing the British like
with tea. What word have you got? Today we are going to learn more about
the sandwich. |
Individual work |
(crossword) |
Exchange your crosswords and check them up. |
|
Slide 2 |
7 min |
Reading.
Pre-reading Who invented the sandwich and why?
Choose the correct answer. |
Lock-step |
Slide 3/ Slide 4 (Task I) |
Is this information true or false? (See appendix II) |
Lock-step |
(Task
II) |
While-reading Read the text and see if you
are right. (Ex.34 p.133 or Appendix III) |
Individual work |
Student’s books or |
Read the text once more and choose the best answer. (See Appendix
II Task III) |
Individual work |
(Task
III) |
Post-reading Choose a sandwich which is good
for health and explain why.What sandwich would you like to make: vegetable or
fruit? |
Lock-step |
|
5 min |
What foods can you use for your sandwich? Choose the necessary
words from the set. Work in groups. You can use dictionaries. (See Appendix II
Task IV) |
Group work Self-assess |
Dictionaries A set of cards |
1 min |
Relaxation pause. |
|
|
5 min |
To make filling you need some new words. Presentation
of words (to chop, to add, to mix, to peel, to slice). If you want
to make a fruit sandwich with an orange, peel it. Can we peel an apple? What
else can we peel? Then we need to slice an orange. Can we slice sausage? To
make soup tasty, we add some mayonnaise to it. Can we add mayonnaise to salad?
Can we add mayonnaise to porridge? To make a salad we usually chop cheese.
Can we chop eggs? Some Russians have bread and butter for breakfast. They
spread butter on a piece of bread. Then they can add a slice of cheese. |
|
|
5 min |
Practice: What can you do with the foods
from the second column? Match the verb and the noun. |
Individual work |
(Task
V) |
4 min |
Put the instructions for making "Sausage and cucumber” sandwich
in the right order. |
Group work |
A set of cards with sentences |
5 min |
Production: Can you make instructions for a
sandwich from the foods you have chosen? Write how to cook a sandwich. |
Group work |
Sheets of paper and felt-tip pens |
1 min |
Home task. To take part in the cooking
contest, write how to cook a healthy sandwich.
- Draw your sandwich;
- Make subscriptions for filling;
- Make instructions for making your own sandwich.
|
|
|
1 min |
Reflection. Are you ready to explain how to
cook a sandwich? Stick a paper sandwich to the statement you choose.
- I am ready to explain how to make a sandwich
- I am ready to explain how to make a sandwich with some help
- I am not ready to explain how to make a
sandwich
|
Individual work |
Paper sandwiches (раздаточный материал) | |